Do Česka přiletí na začátku června legendární německý stíhací letoun Messerschmitt Bf 109

V programu letošního ročníku Aviatické pouti vystoupí i proudový Messerschmitt Me 262 Schwalbe / Miloš Jenčík
Poprvé od konce druhé světové války se na českém nebi v rámci Aviatické pouti, která se uskuteční o víkendu 1. a 2. června 2024, objeví legendární německý stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 s originálním motorem Daimler Benz.

Navíc v programu letošního ročníku Aviatické pouti vystoupí i proudový Messerschmitt Me 262 Schwalbe. Aviatická pouť nabídne tradičně celodenní program pro celou rodinu. V sobotu i v neděli je připraven pestrý pozemní program s řadou prezentací a aktivitami pro děti i dospělé. Samotný letový program bude trvat přes pět hodin.  

„Jsme potěšeni, že se nám podařilo dohodnout vystoupení letadel Messerschmitt na Aviatické pouti. Oba typy létají na evropském kontinentu pouze v jediném exempláři a jejich provozovatelé si takové klenoty pochopitelně šetří a svou účast na leteckých dnech patřičně zvažují.

Pozvánek mají každoročně velké množství a mohou vyhovět jen několika leteckým dnům. Vážíme si toho, že v letošním roce je mezi nimi i pardubická Aviatická pouť,“ říká Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti a pokračuje: „Každý stroj má jiného provozovatele a jejich společná účast na leteckém dnu je zcela výjimečná. S proudovým letadlem Me 262 Schwalbe, provozovaným nadací Messerschmit Stiftung, jsme se v Pardubicích již setkali, bylo to v roce 2016.

Proudové „Švalbiny“ znamenaly na konci druhé světové války značný kvalitativní pokrok a jednalo se o první letadlo s proudovými motory nasazené do bojů. Z více než čtrnácti set vyrobených kusů se žádný letový exemplář nedochoval a předváděný kus je jedním z pětice kusů nově postavených na přelomu tisíciletí ve Spojených státech.“
 
Tak jako je pro britskou druhoválečnou RAF symbolem Spitfire, pro sovětské letectvo té doby některý Jak, pro německou Luftwaffe je takovou ikonou Stodevítka. První verze byly do výzbroje zavedeny krátce před druhou světovou válkou.

V průběhu válečných let byl postupně modernizován a zůstal standardním stíhacím letounem Luftwaffe až do května 1945. Letoun, který se představí na Aviatické pouti, je ve verzi Bf 109G-14, což byla poslední verze takzvaných Gustavů s motory Daimler Benz DB605. „Právě s tímto motorem dnes létá pouze jediný exemplář a ten se představí na Aviatické pouti. Předvedený kus z německé sbírky Hangar 10 byl po náročné rekonstrukci zalétán v červenci 2018,“ dodává Jan Rudzinskyj. 

Zdroj: Aviatická pouť

Mohlo by vás zajímat

Reklama